Fok bak
17 oktober 2011Je hoort het soms roepen: fok bak, maar wat is dat? Wanneer kun je het gebruiken?
Als de fok bak staat, dan staat die zodanig dat de wind er van de ‘verkeerde kant’ inwaait. De fok draagt dan niet meer bij aan de voortstuwing van het schip, sterker nog het remt zelfs iets. In die stand dient de fok als extra stuurinstrument.
Overstag
Bij de overstag kun je door de fok tijdelijk bak te houden meesturen om de draai sneller te maken. Voorbij aan de wind neemt het stuureffect van de fok bak af. Wanneer de boot vlot draait is bak houden niet nodig. Dat is het wel het geval wanneer de boot slecht draait door bijvoorbeeld veel golfslag of te weinig snelheid.
Bijliggen
Een andere manoeuvre waarbij je de fok bak houdt, is bijliggen. Dat gebruik je om even rustig een probleem aan boord op te lossen, zonder je al te veel te laten verplaatsen door de wind. Het komt er grofweg op neer dat je overstag gaat zonder de fok over te zetten naar lij. Na het inzetten van de manoeuvre zet je de helmstok aan lij vast. Omdat de fok bak staat, maak je niet veel snelheid en ga je niet door de wind. Doordat je de helmstok aan lij houdt, val je niet te veel af, zodat je wel ongeveer op een aandewindse koers blijft. Doordat er druk in de zeilen blijft, gaan ze niet klapperen en ontstaat zo dus geen lawaai.