Start zonder Achterstand

Na de zomer direct achterlopen op school?

Een ramp voor zelfvertrouwen, schoolresultaten en gezinssfeer!

Schoolzeil zorgt ervoor dat je kind met een voorsprong start op de middelbare school. We geven direct toepasbare leerstrategieën, een concentratiecursus, masterclasses plannen etc. ’s Ochtends een paar uur droge stof die we direct daarna nat toepassen op het water.

Maandag

‘Hijs de zeilen’ hoor je de zeilinstructeur roepen. Hoe dan? Je kijkt naar je mede cursisten in het bootje. Wat doen zij? Je weet dat je goed moet luisteren maar dat vind je nogal lastig. Jij kijkt liever de kunst af, dan snap je beter wat de bedoeling is. Je ziet iemand al prutsen met de touwen. Dat lukt nog niet direct. Iemand anders vraagt om uitleg. Jij houdt je op de achtergrond en kijkt goed naar alle stappen die de instructeur laat zien. Nu weet je de volgende keer precies wat je moet doen!

Bepaal jouw beste leerstrategie

 Leer jij gemakkelijker door te lezen, te kijken, te luisteren of te doen? En leer je liever alleen of samen met anderen? Hoe wil jij de lesstof het liefst aangereikt krijgen? In grote of in kleinere stappen?

Aan de hand van een korte test bepalen we ieders leervoorkeur(en) waarna we met elkaar de resultaten bespreken en uitzoeken wat de best passende leerstrategieën voor iedere leervoorkeur zijn. Elke deelnemer krijgt dus inzicht in zijn/haar leervoorkeur(en) en krijgt mee dat die voor iedereen verschillend zijn. Er wordt duidelijk gemaakt wat het effect hiervan is op de onderlinge communicatie en zorgt voor onderling begrip. Ook worden praktische tips en hulpmiddelen aangereikt die het leren kunnen ondersteunen.

Duur: 3 uur

Dinsdag

Straks gaan jullie weer het water op. Het is erg warm vandaag en er staat weinig wind. Je bedenkt dat het handig is om je van te voren in te smeren met zonnebrand en een t-shirt aan te trekken over je bikini. Dan kun je niet verbranden. Wat moet je nog meer doen voordat je in de boot stapt? O ja, je telefoon moet in de waterdichte ton en je wilt een flesje water meenemen tegen de dorst. Ben je er nu helemaal klaar voor? Ja, je bent goed voorbereid voor een paar uur zeilen in de zon.

Plannen en organiseren

Deze les gaat in op het structureren, organiseren en plannen van huiswerk. Alle randvoorwaarden voor het maken van huiswerk worden besproken; waar maak je je huiswerk; hoe ziet de ruimte eruit; wanneer maak je je huiswerk; hoe beperk je afleiding; wel of geen muziek/televisie, wanneer neem je pauze en wat doe je dan; wat is leren en hoe vaak moet je iets leren/herhalen om het goed te kennen etc. Ook gaan we praktisch met een planner/agenda aan de slag.

Duur: 2,5 uur

Woensdag

Praktische leerstrategieën (1)

Begrijpend lezen en samenvatten, hoe doe je dat? Aan de hand van oefenteksten gaan we leren hoe je een tekst moet lezen om de essentie eruit te kunnen halen. Je leert hoofd- en bijzaken onderscheiden, je leert wat de functie is van sleutelwoorden en signaalwoorden en je leert ze te herkennen zodat je weet wanneer er iets belangrijks wordt aangekondigd. Daarna gaan we op verschillende manieren een samenvatting maken, zodat je ontdekt welke manier(en) het best bij je passen. Natuurlijk gebruiken we hierbij de uitkomst van jouw leerstrategie onderzoek!

Duur: 2,5 - 3 uur

Donderdag

Jullie zijn al eventjes op het water en je merkt dat je aandacht een beetje verslapt. Je ziet een fuut met jongen voorbij zwemmen. Hoeveel kinderen heeft ze? Zo, zeven stuks! En daar vliegt een libelle! Wat een joekel! O ja, opletten, we raken uit koers. Je stuurt bij en kijkt weer vooruit. Wat was het leuk gisteravond! Joost en Niek waren weer flink op dreef. Oeps! Weer uit koers. “Hé, let nou eens op!” wordt er geroepen. Pfff, dat was op het nippertje… 

Concentratie

Aan de hand van het concentratiespel ontdekken we wanneer, waar, hoe en bij wie we ons goed of minder goed kunnen concentreren. Ook ontdekken we dat een concentratieprobleem vaak een uiting is van een probleem op een ander gebied (motivatie, focus, beweging, leren, organisatie, faalangst, aandacht, hooggevoeligheid of systemisch). We zoomen in op elk gebied en kijken naar mogelijke oplossingen.

Duur: 2,5 uur

Vrijdag

Praktische leerstrategieën (2)

Woordjes leren, hoe pak je dat aan en wat werkt voor jou? Diverse strategieën worden behandeld en geoefend, waarbij wordt uitgegaan van de uitkomsten van het leerstrategie onderzoek. Daarna wordt verder geoefend met de samenvat strategieën mindmappen, schema’s en woordpinnen maken.

Duur: 2,5 uur

Algemeen

  • Elke bijeenkomst worden er aan de hand van het “Wist je dat Leerspel” relevante tips en leuke weetjes besproken.
  • Het werken wordt regelmatig afgewisseld met bewegingsspelletjes in de vorm van braingym oefeningen. Deze oefeningen helpen vooral de beweeglijke leerlingen bij hun concentratie maar zijn voor iedereen toepasbaar en leuk. Ook worden korte meditatie-oefeningen gedaan om rust te brengen voordat we aan het werk gaan.
  • Er is in elke bijeenkomst ruimte om in te gaan op vragen, ervaringen uit te wisselen en in te spelen op onderwerpen die zich voordoen.

boeken via:

Start zonder Achterstand: Van zondag 26 augustus 17:00 uur tot zaterdag 1 september 11:00 uur

 


Valk Vago Pico Feva Laerling Surf Optimist