Persoonlijke hoogtepunten zeilschool Pean
27 december 2018Het jubileumjaar van zeilschool Pean in Friesland was een mooie aanleiding om Ids Hemminga te vragen naar zijn persoonlijke hoogtepunten.
Blindvaren
‘De week dat ik een jongen aan boord had die nagenoeg blind was’ is het eerste opmerkelijke verhaal wat Ids te binnen schiet. ‘Hij kon hooguit wat vlekken en licht zien, en kon zich voor de richting een beetje oriënteren op de zon. Hij had wel ruimtelijk inzicht omdat hij niet blind geboren was, maar moest het varen volledig afleiden uit lange linten voor de richting van de wind. Dat werkte niet, omdat al zijn concentratie naar die linten uitging. Daarom vroeg ik hem zijn ogen dicht te doen en dat bleek te werken. Nu kon hij zich concentreren op het zeilen zelf. Zelfstandig leren zeilen werd, met gebruik maken van andermans ogen, haalbaar. Ik heb toen ook veel ontdekt over mijn eigen varen, een hele leerzame week.’
Paasweek 1974
‘Die week had ik drie aankomende instructeurs aan boord die echt heel goed konden varen. De uitdaging voor mij was dan om oefeningen en opdrachten te bedenken om ze tóch te blijven uitdagen, ze vóór te blijven, want ze pakten álles. Ook die instructieweek was erg bijzonder, omdat ik heel veel nieuwe oefenstof kon ontwikkelen.
Begeleiden is lesgeven in lesgeven
Dat brengt ons direct bij het laatste voorbeeld. Een belangrijke stap in de aanpak bij Pean was de beslissing om bij instructeurs in de boot te stappen. ‘Als je iemand wil leren lesgeven, moet je weten wat die persoon kan en weet. De beste manier om daar achter te komen is mee aan boord te gaan, want dan krijg je het beste beeld. Het is niet vanzelfsprekend dat die begeleiding geaccepteerd wordt. Beginners vinden dat meestal wel fijn, maar bij instructeurs met meer ervaring ondervind je vaak een weerstand die je moet zien te doorbreken. Want dat die feedback en kritiek niet persoonlijk bedoeld is, maar dient om je verder te helpen is niet vanzelfsprekend. Dat kost tijd – maar levert wel veel op. Van oud-instructeurs horen we dan ook vaak: ‘Bedankt voor de fouten die ik mocht maken!’