Trend zeilschoolboekingen

13 oktober 2011

Zeilschool in kielzog wintersport

De trends die waarneembaar zijn bij de boekingen in de wintersportbranche zijn vergelijkbaar met die in de zeilscholenbranche. De ANVR rapporteert een afname terwijl bijvoorbeeld het Oostenrijks toeristenbureau een toename ziet. Dat verschil wordt toegewezen aan het feit dat veel mensen zelf hun vakantie regelen in plaats van via grote organisaties. Met alle mogelijkheden van internet kan de consument precies uitzoeken waar hij heen wil gaan.

Deze trend zie je ook in de zeilscholenbranche terug. Grote, concernmatig gerunde zeilscholen gaan hard achteruit terwijl de kleinschalige zeilscholen juist stabiel blijven draaien. Christophe Meijer van Friese zeilschool Pean: “Dat mensen hun kinderen naar een kleinschalige zeilschool laten gaan is logisch. Je wilt gewoon zeker weten dat er alle aandacht is voor jouw kind, zowel in zeiltechnisch als in sociaal opzicht.”

Dat er bij bedrijven zoals zeilschool Pean geen groei te zien is, verklaart Meijer simpelweg doordat bijna alle plekken bezet zijn. “Bij een kwaliteitszeilschool heeft de eigenaar geen behoefte aan schaalvergroting maar geniet iedereen van de kwaliteit van het geleverde product. Dat is een heel gezonde, duurzame insteek”, aldus Meijer.

Een andere trend die ook de zeilscholen opmerken, is het steeds later boeken. Zeilschool Pean herkent deze beweging: “Dat er later geboekt wordt,is soms jammer omdat dan bepaalde boottypes al vol zitten.” Over het feit dat sommige zeilscholen last-minute kortingen geven haalt Meijer zijn schouders op. “Ik noem het ‘laat-boek-premie’. Als je op die manier gaat stunten heb je geen tijd en geld meer om te investeren in je vloot en je gebouwen. Dat is uiteindelijk de nekslag voor de kwaliteit van je bedrijf.”

Het totaal aantal wintersportboekingen is weer vergelijkbaar met vorig jaar. De verwachting is dan ook dat de zeilscholen hierin zullen volgen.

Inschrijven

 

 

Copyright 2022 Pean |
Ontwikkeld door Convident