Wie heeft er in mijn bed geslapen? Sneeuwwitje op Pean-buiten…
10 juli 2023Afgelopen zondag is zeilschoolseizoen weer gestart. We zijn erg blij dat we veel zaken van onze waterlodges hebben geautomatiseerd, zodat we veel aandacht kunnen besteden aan de cursisten. Maar soms gaat het automatiseren bijna té goed!
Luister je dit verhaal liever? Klik dan hier.
Er was eens een prachtige, afgelegen zeilschool in Friesland…
Zo strikt als de tijden zijn op de zeilschool, zo flexibel zijn we bij de waterlodges. We streven ernaar onze gasten maximale flexibiliteit te bieden, zodat hun vakantie bij ons op elk gewenst moment kan beginnen. In tegenstelling tot het brengen op zondag om 17:00 uur en ophalen op zaterdag om 11:00 uur, kunnen onze waterlodge gasten elke dag van de week arriveren en vertrekken. Dit betekent dat er soms nachten overblijven waarbij de ene gast al is vertrokken en de andere nog moet arriveren. Deze beschikbare nachten worden automatisch op platforms zoals Booking.com en Airbnb geplaatst.
Spic en Span
We hebben het geluk twee Oekraïense vluchtelingen, Nastya en Nathalie, in ons team te hebben, die altijd beschikbaar zijn voor de schoonmaak. Zij controleren zelf of een waterlodge gebruikt is en gereinigd moet worden. Omdat de meeste gasten ervoor kiezen om in het weekend of tijdens de midweek te komen, hebben we ook een vast schoonmaakteam om ervoor te zorgen dat alles er spic en span uitziet. Dat is ook het team dat op zaterdag alles van de zeilschool weer rechtzet.
Geen contact
Soms gebeuren er echter onverwachte dingen. Het is namelijk mogelijk om zelfs ’s avonds te besluiten om die ene losse nacht in een van onze waterlodges te boeken. Ook kunnen gasten ervoor kiezen om vroeg in de ochtend te vertrekken. Voor het betreden van een waterlodge is geen contact met ons nodig. Er wordt automatisch een code aangemaakt die met een sleutelkastje communiceert en toegang verleent tot de waterlodge.
Verbazing
Afgelopen maandagochtend heeft Natasja een aantal foto’s nodig van een slaapkamer in waterlodge Iisfugel. Ze vraagt Anke, die pas een paar weken bij ons werkt, om dit voor haar te regelen. Anke klopt op de deur van het huis, opent deze met een loper en ontdekt tot haar verbazing dat de waterlodge helemaal niet gereed is voor gasten. Er heeft iemand in het bed geslapen… Sneeuwwitje? Een instructeur?
Sneeuwwitje?
Verwonderd gaat ze terug naar Natasja om te vragen wat er aan de hand is. Natasja begrijpt het ook niet, aangezien het huis de dag ervoor nog is schoongemaakt. Ze kijkt in het boekingssysteem om te zien of er mogelijk een probleem is ontstaan. Misschien heeft Sneeuwwitje geboekt?
Heerlijke avond, goede nachtrust
Het blijkt dat iemand via Booking.com de avond ervoor om 21:30 uur, als de 8-12 kinderen in de Berch al slapen, deze accommodatie heeft geboekt. Ze is aangekomen, heeft een heerlijke avond en een goede nachtrust gehad voordat ze in de ochtend weer is vertrokken. We hebben deze gast nooit gezien, en zij heeft ons ook nooit ontmoet.
Heigh-ho, heigh-ho
Terwijl Anke teruggaat naar het huis om de foto te maken, hoort ze geluiden op de steiger (“heigh-ho, heigh-ho”). Daar komen Nastya en Nathalie aangelopen. Ze hebben gezien dat de accommodatie in gebruik is en zijn klaar om het schoon te maken voor de incheck om 15:00 uur.
Lang en gelukkig
Aan de ene kant zijn we ontzettend gastvrij omdat onze gasten altijd kunnen komen en gaan wanneer ze dat willen. Aan de andere kant is het soms jammer dat we mensen helemaal niet ontmoeten. Dat is ook zo leuk aan de vaste breng- en haalmomenten op de zeilschool. Je ziet en spreekt iedereen. In dit geval kunnen we alleen maar gissen naar wie er geweest is. Laten we er maar vanuit gaan dat ze in ieder geval nog lang en gelukkig leven.
groeten,
Christophe